Vegancamp

Det var under min studietid på universitetet i Umeå som jag blev vegetarian. Det var en väldigt enkel stad och tid att bli vegetarian, det kändes som om alla där var vegetarianer. Många restauranger, inklusive de på Campus, hade ett grymt bra utbud av vegetariska rätter.

Även affärerna hade i många fall en sådan inriktning vilket gjorde det enkelt att både handla vegetariskt och att få inspiration till såna rätter.

Efter min studietid så fortsatte jag min vegetariska bana under flera år, men en dag kände jag att jag ville ta steget till att bli vegan istället. För att må bra på en sådan kost så måste man vara påläst och tänka till när man handlar och när man lagar mat. Det handlar om planering.

Det var dock lite svårt att riktigt få grepp på det så när jag såg en veckoslutskurs i vegansk kost, kallat Vegancamp, så bestämde jag mig direkt för att gå den kursen.

Vackra omgivningar

Kursen skulle hållas i Själevad strax utanför Örnsköldsvik i Norrland och den skulle varvas med yoga och promenader i naturen.

Själva kursplatsen låg intill vattnet med en fantastiskt utsikt över den som flera gånger utsetts till Sveriges vackraste kyrka.

Vi hade en del fritid där vi kunde göra det vi kände för. Jag tog då ofta en promenad längs älven till det kanot- och friluftscenter som låg en bit bort. Där fanns en sådan gammeldags gunga där man sitter mitt emot varandra och som rymmer en hel familj. Med utsikt över vattnet så gungade jag gärna där en stund och bara liksom slappnade av.

Dag två så upptäckte jag att byggnaden hade gratis wifi så jag satte mig på deras veranda ovanför bryggan och kollade lite mejl och så, på kursgården fanns inget öppet wifi. När jag gjort måstena med epost och sociala medier så spelade jag lite av gammal vana. Har några favoritsidor som jag alltid kommer tillbaka till, RoyalGames, PokerStarsCasino och OthelloOnline. Spelar jag på dessa så blir det en bra blandning av spel.

Kursupplägg

Kursen var väl inte exakt så bra som jag hade hoppats, eller så kanske det helt enkelt var så att jag redan kunde mycket vilket jag inte insett innan. Den hade nog passat bättre för någon som var helt ny för både vegetariskt och veganskt. Men jag fick ändå med mig en del saker hem.

Först och främst redde vi ut vad det innebär att vara vegan. Veganer undviker att äta animaliska livsmedel av miljö-, etiska eller hälsoskäl. Tyvärr kan en följd av en diet som uteslutande baseras på växter sätta vissa människor med en högre risk för näringsbrister. Detta gäller särskilt när veganer inte är välplanerade.

För veganer som vill hålla sig friska är det mycket viktigt att konsumera en näringsrik kost med hela och förstärkta livsmedel.

Det finns några livsmedel och livsmedelsgrupper som bör vara en del av en hälsosam vegansk diet. I ett försök att utesluta alla former av djurutnyttjande och grymhet undviker veganer traditionella proteinkällor och järn som kött, fjäderfä, fisk och ägg.

Därför är det viktigt att ersätta dessa animaliska produkter med protein- och järnrika växtalternativ, som baljväxter. Bönor, linser och ärtor är bra alternativ som innehåller 10–20 gram protein per kokt kopp.

De är också utmärkta källor till fiber, långsamt smälta kolhydrater, järn, folat, mangan, zink, antioxidanter och andra hälsofrämjande växtföreningar.

Baljväxter innehåller emellertid också en god mängd antinutrientia, vilket kan minska absorptionen av mineraler.

Matnyttigt

Till exempel uppskattas järnabsorption från växter att vara 50 procent lägre än från djurkällor. På liknande sätt verkar vegetariska dieter minska zinkabsorptionen med cirka 35 procent jämfört med de som innehåller kött.

För att öka din absorption av järn och zink från baljväxter, kanske du också undvika att konsumera dem samtidigt som kalciumrika livsmedel. Kalcium kan hindra deras absorption om du konsumerar det samtidigt. Däremot kan du äta baljväxter i kombination med C-vitaminrika frukter och grönsaker för att ytterligare öka din absorption av järn.

Nötter och frön är ett bra komplement till alla veganska kylskåp eller skafferi. Det beror delvis på att en portion om 28 gram av nötter eller frön innehåller 5–12 gram protein.

Detta gör dem till ett bra alternativ till proteinrika animaliska produkter. Därför är nötter och frön stora källor till järn, fiber, magnesium, zink, selen och vitamin E. De innehåller också en god mängd antioxidanter och andra fördelaktiga växtföreningar.

Nötter och frön är också extremt mångsidiga. De kan konsumeras direkt eller bearbetas till intressanta recept som såser, desserter och ostar. Cashewost är ett läckert alternativ.

Vi fick prova på en massa goda recept och flera av dem kommer jag utan tvekan att servera hemma också.Att vara vegan gör att jag känner mig stolt och stark så jag kommer fortsätta som det ser ut just nu. Det är faktiskt lite spännande att behöva tänka till innan man lagar mat. Prova vet jag!